בישול או אפיה? זאת השאלה

6 ינואר , 2021
אם תשאלו טבחים או קונדיטורים, הם יגידו שהתשובה שלנו לשאלה יכולה ללמד הרבה על מי שאנחנו. אין לנו מושג אם זה נכון או לא, אבל אנחנו אוהבים שאלות. אז בואו נראה מה נאמר על ההבדלים בין הבשלנים לאופים ואתם כבר תספרו לנו – מה אתם מעדיפים? ואם ההעדפה באמת מלמדת משהו על האופי שלכם?

הפודיס שבינינו יודעים שהיום הגבולות הטשטשו, אבל בגדול (בטח כשכמדובר בבשלנים ביתיים כמונו), אפשר לומר שבישול ואפיה הם שני סגנונות שונים של תהליכים יצירתיים. הבישול הוא ספונטני והתנסותי, יש בו מקום לניסוי וטעיה, לרעיונות והברקות תוך כדי תנועה. שמתם יותר מדי מלח? תוכלו לאזן עם טעמים אחרים או עוד נוזלים. הבישול סלחני ויודע לגלות גמישות. ההשראות של הבשלנים יותר חופשיות והאלתורים, במיוחד כשהם על בסיס ידע והבנה כללית של תהליכי הבישול, מבורכים. אם אתם טבחים, יש סיכוי שאתם אנשים של תמונה גדולה וחווים ירידה לפרטי הפרטים כטרחנות מיותרת ולא כדייקנות מועילה.

האפיה לעומת זאת, היא תהליך הרבה יותר מובנה ודייקני, שלא לומר פדנטי. כדאי לתכנן אותה כראוי. מספיקה טעות קטנה אחת בהתחלה, כדי ליצור שרשרת שונה לגמרי של תגובות כימיות ולאבד שליטה על התוצאה. בשלנים סוערים נוטים לראות את האפיה כמשעממת, הם מתקשים להבין איך ניתן להתבטא, במסגרת החוקים הכל כך נוקשים. אופים מבינים את זה אחרת, הם נהנים מסגנון אחר של חדוות יצירה הנובעת מהיכולת להניח כל דבר במקומו. הם מתכננים, מעניקים תשומת לב לפרטים הכי הכי קטנים ומדייקים שלב אחר שלב. אומרים שלאופים יש חוש אסתטי מפותח. כשחושבים על זה גם קישוט ועיצוב של עוגה קשור ביכולת לראות את כל הפרטים, לארגן ולשלב אותם יחד בקפדנות לכדי 'תמונה' חדשה ויפה.

בקיצור, נהוג לתאר את הבישול כיצרי יותר או כביטוי של יצירתיות רגשית ואת האפיה לעומתו, כשכלתנית או כביטוי של יצירתיות קוגנטיבית. כרגיל בדברים מסוג זה, אין הכוונה שלאופים בהכרח אין כישורים של בשלנים ולהפך, אלא שההעדפה הטבעית יכולה להצביע על מאפיינים אישיותיים כאלה או אחרים. נו אז מה אתם אומרים? האמת, שלפחות אצלנו בצוות התעוררו כמה ויכוחים… ספרו לנו בתגובות מה אתם יותר – בשלנים או אופים ומה לדעתכם זה אומר?