לפעמים נחוץ רק שיפוץ

6 מאי , 2021

לפעמים נחוץ רק שיפוץ

הספר "בית מאיה" מאת אסה דה קירוש נפתח בתיאור ביתה המפואר אך מוזנח מאוד של משפחת אצולה. עם בגרותו של נכד המשפחה, הגיבור הראשי, עולה הצורך למצוא לו מקום מגורים ראוי. בפני סבו עומדת אחת משתי אפשרויות – החרבת הבית מהיסוד והקמת מבנה חדש ומודרני, או שיפוץ, שחזור וריהוט מחדש של הבית. למרות החזות העגמומית וזכרונות קשים מהבית, מחליט הסב לבסוף להשיב לתחייה את המבנה הקיים.

מה ההיגיון שיכול להוביל בחירה כזו, לעומת הקמה מחדש? וקחו בחשבון ששימור מבנים יכול לדרוש יותר משאבים מבניה חדשה. אז אם הורדנו מהפרק שיקולי תועלת, אילו ערכים הבחירה בשימור משקפת? כשמדובר בנו, נדמה שרבים רוצים דווקא את היכולת לברוא עצמם מחדש או להתעדכן בהתאם לרוח התקופה. אבל מה עשויים להיות הטיעונים בעד שימור הקיים, כפי שנעשה בבית מאיה? או במילים אחרות – שינוי וחידוש או שימור ושיפוץ.

תשובה אפשרית אפשר לשאוב מגל של ערוצי יוטיוב מצליחים המוקדשים לשחזור פריטי וינטג'. בעלי מלאכה מתחומים שונים, חובבים או מקצוענים, מעלים סרטונים המתעדים את תהליך הפירוק, ניקוי, שיפוץ והרכבה מחדש של חפצים ישנים: שעונים, כלי בישול, צעצועים, רהיטים, מכשירים טכנולוגיים עתיקים וכן הלאה.

נתוני הצפייה מלמדים כי מיליונים רבים יושבים מהופנטים מול תהליך השחזור וההשבה לחיים של פריטים חלודים שנדמה כי אבד עליהם הכלח. מה סוד הקסם? אנחנו צפינו והרגשנו שיש משהו מעורר תקווה במסר האוניברסלי של הפניקס המתרומם מהאפר. התרגשנו מעצם האפשרות לתיקון.

חפצים מגלמים עבורנו היסטוריה, זיכרונות ואפילו ערכים, כך שהוותיקים ביניהם מקנים תחושת יציבות, שלא לומר אלמותיות. בנוסף, הניקיון היסודי מזכיר לנו את הדברים הטובים שהזמן טרח להקהות, כלומר יש מתחת לאף שלנו אוצרות שרק ממתינים להתגלות מחדש.

אם נעשה את ההקבלה המתבקשת, שינוי בעצמנו בהחלט יכול להיות מבורך, אבל לאו דווקא כמגמה גורפת. לפני שאנו ממהרים להחליף יסודות, אפשר להתבונן על עצמנו כפריט וינטג'. אולי פה ושם יש איזה בורג וקפיץ שצריך להחליף, אבל יש גם חלקים שראוי למרק כדי להדגיש את המאפיינים הייחודיים, את הקסם הישן והטוב.

כשם שהיו מי שהעריכו את הדברים אז, כך יהיה מי שיעריך אותם היום, אם וכאשר יוחזר להם הברק. זה דורש עבודה – התבוננות בחלקים השונים שלנו וקבלת החלטה מה לנקות ולשמר, ומה לרענן ולהחליף. אמנם לא פשוט, ובכל זאת לא צריך להירתע מהעבודה. כבר אמרנו, התהליך עצמו מהפנט לא פחות מהתוצר המוגמר.